۱۴۰۳/۱/۲۰
شهردار منطقه۱۲ تاکید کرد:
قطع چرخه باطل سامان بخشی آسیب های اجتماعی

شهردار منطقه ۱۲ در جلسه بررسی سامان بخشی آسیب های اجتماعی گفت : جمع آوری معتادان متجاهر، کودکان کار،متکدیان و زباله گردها با برنامه ریزی بلند مدت و مدون نباید وارد چرخه باطل شود که پس از گذشت مدتی از جمع آوری و انتقال آن ها به مراکز غربالگری گری دوباره وارد زنجیره اعتیاد، تکدی و مافیای کودک کار شوند.

به گزارش صدای خاک -محمدجواد امیری،  جلسه بررسی سامان بخشی آسیب های اجتماعی با حضور وحیدرضا انارکی محمدی شهردار منطقه ۱۲، سید محمد فیاض مدیرکل نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران، عبدالمجید رحمانی دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران، معاونان اجتماعی وفرهنگی و خدمات شهری و محیط زیست منطقه، شهرداران نواحی، رئیس اداره آسیب های اجتماعی و جمعی از مدیران منطقه برگزارشد.

شهردار منطقه۱۲  با اشاره به اینکه اصل ۱۲۷ ظرفیتی را ایجاد می‌کند که فرد معرفی‌شده توسط رئیس جمهور، تصمیماتش تصمیم رئیس جمهور و هیات دولت و الزام‌آور است، اظهار کرد: این الزام برای ۵ محور اعتیاد به خصوص معتادان متجاهر، کودکان کار، تکدی‌گری، زباله گردی  و کارتن خواب ها مطرح شد.

وی با قدردانی از اقدامات انجام شده در خصوص سامان بخشی آسیب های اجتماعی گفت: تا زمانی که یک برنامه منسجم و روش درمان جامع برای معتادان، متکدیان، کودکان کار و حتی خانواده های آنان ارائه نشود آنها دوباره به سمت اعتیاد، تکدی گری و مافیای کودک کار باز خواهند گشت و جمع ‌آوری آنان، فقط یک مسکن کوتاه مدت است .

وحیدرضا انارکی محمدی با تاکید بر اینکه هر فرد آسیب دیده ای نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: فرد آسیب دیده  دارای مشکلات روحی و جسمی، فردی، خانوادگی و حقوقی است که هر کدام از این موارد باید اولویت بندی شده و مورد بررسی قرار گیرد .

وحیدرضا انارکی محمدی با قدردانی از نیروی انتظامی در اجرای این طرح گفت : با توجه به اینکه منطقه ۱۲ کلونی آسیب های اجتماعی شهر تهران است می بایست همراهی یگان حفاظت متناسب با نیاز های منطقه باشد .

*راه اندازی گشت های پسماند وآسیب های اجتماعی در کنار گشت های شهربان ومعبر بان*

سید محمد فیاض مدیرکل نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران نیز در ادامه جلسه، راه اندازی ۲۵ گشت پسماند و ۵۰ گشت آسیب های اجتماعی در هر شیفت در کنار گشت های شهربان ومعبر بان را در اجرای طرح سامان بخشی اجتماعی ضروری دانست.

وی در ادامه افزود: در موضوع جمع آوری کتفی کولی ها و زباله گردها ابتدا می بایست محل دپوی خودروها وپسماند غیر مجاز شناسایی شود سپس گشت های شهربان ومعربان درکنار گشت های پسماند به جمع آوری زباله گردها اقدام کنند و در مرحله آخر وابستگی این افراد به پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری نیز به طور دقیق بررسی و در صورت تایید برخورد قانونی اعمال شود.

سید محمد فیاض در مورد بحث جمع آوری معتادان متجاهر، کودکان کار و..نیز گفت : گشت های شهربان و معربان در کنار گشت های آسیب های اجتماعی دارای مددکار اجتماعی این افراد را وارد اتوبوس کرده و در مرحله آخر با توجه به بزه، جنسیت و سن وسال افراد آسیب دیده به مراکز خاور شهر، یاور شهر و پویا شهر و بهزیستی منتقل می شوند.

*ایجاد سامانه ارتباطی شهرپویا برای ارتباط با مدیران حوزه های ذیربط و شهروندان*

عبدالمجید رحمانی،دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران نیز در این جلسه گفت :  در راستای بارگذاری و انتقال ماموریت های  مدیران شهری ذیربط این طرح و مدل مطلوب مواجهه شهروندان با آسیب‌های اجتماعی در هنگام مواجهه با این آسیب‌ها از جمله کودکان کارخیابانی، اعتیاد و تکدی گری ، سامانه ای طراحی شده   تا شهروندان هم بتوانند انتقادات، نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه آسیب‌های اجتماعی به اطلاع دستگاه‌های مسئول برسانند و هم گزارشات خود را نسبت به وقوع این آسیب‌های اجتماعی در محلات خود به اطلاع شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه آسیب‌ها، برسانند تا این موضوعات با اولویت بیشتری پیگیری شود.

عبدالمجید رحمانی افزود : متناسب با ایجاد مرکز رصد و پایش، میزهای تخصصی اعتیاد، کودکان کار، تکدی گری،حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و میز توانمندسازی اقتصاد خانواده ایجاد شد تا در تعامل با دستگاه‌های مسئول، تلاش شود وضع موجود آسیب‌های اجتماعی رصد شده و متناسب با این وضعیت، برنامه‌های اجرایی در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، تدوین شود.